Krakowski sposób na smog: rozszerzyć strefę płatnego parkowania

Krakowski sposób na smog: rozszerzyć strefę płatnego parkowania

Poszerzenie stref płatnego parkowania jest jedną ze skuteczniejszych metod na zmniejszenie ruchu samochodowego. Skutkiem takiego działania jest również ułatwienie w znalezieniu miejsca parkingowego. W niektórych miastach na świecie, koszt parkowania jest zmienny i zależy od ilości wolnych miejsc. Działa tutaj zasada popytu i podaży.
W Krakowie jak na razie nie będzie zmiennej taryfikacji. Będą za to prawdopodobnie strefy mniejszej i większej opłaty. Część osób, która nie musi kozystać z samochodu prawdopodobnie z niego zrezygnuje i przesiądzie się do komunikacji miejskiej lub zdecyduje się dojeżdżać rowerem.

Jak prawić jakość powietrza w Krakowie? Według urzędników trzeba zmniejszyć ruch m.in. poprzez ograniczenie dostępu do miejsc parkingowych.
Krakowscy urzędnicy kolejny raz będą przekonywać radnych miejskich, że rozszerzenie strefy płatnego parkowania o Stare Podgórze, Grzegórzki, część Krowodrzy oraz Zwierzyńca jest zasadne. Tym razem argumentem ma być zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza poprzez ograniczenie parkowania na tych obszarach.

Projekt uchwały dotyczącej rozszerzenia strefy płatnego parkowania czeka na poddanie pod obrady radnych miasta od października ubiegłego roku.
Urzędnicy liczyli, że przyjęcie zmian będzie następstwem uchwalonego przez radnych programu parkingowego, zakładającego rozszerzenie strefy. Na Grzegórzkach i Starym Podgórzu miałyby być identyczne opłaty jak na obszarach już objętych strefą (pierwsza godzina – 3 zł). Natomiast na Zwierzyńcu, Krowodrzy, os. Oficerskim oraz w części Grzegórzek (między ul. Mogilską i starą Grzegórzecką) powstałaby tańsza strefa buforowa (pierwsza godzina – 1,5 zł). O to, aby rozszerzyć strefę płatnego postoju, wnioskowali radni dzielnic z Grzegórzek, Zwierzyńca i Krowodrzy. Inaczej do sprawy podchodzą radni miejscy. Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel stara się więc ich przekonać do tego, aby poparli proponowane rozwiązania. Ostatnio dużo się mówiło w Krakowie o ogromnym zanieczyszczeniu powietrza i konieczności walki ze smogiem. Wiceprezydent Trzmiel teraz sięga po ten argument.
– Poprawa jakości powietrza w Małopolsce i w Krakowie powinna być dodatkową motywacją do działania. Przygotowujemy ocenę i analizę jaki będzie wpływ rozszerzenia strefy płatnego parkowania na obniżenie poziomu stężenia w powietrzu szkodliwych zanieczyszczeń – mówi wiceprezydent Trzmiel.

więcej: gazetakrakowska.pl