Wypożyczalnia miejskich aut
Ilustracja: ehpien
Licencja ilustracji: Creative Commons LicenseUznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL)

Wypożyczalnia miejskich aut

Warszawa ma plan uruchomienia w przyszłym roku systemu wypożyczania miejskich samochodów. Tego typu rozwiązania sprawnie działają w miastach Europy zachodniej.

Ten system różni się znacznie od wypożyczalni, które można spotkać na lotniskach. Wynajęcie małego auta ma być szybkie, prostsze i tańsze (roczny abonament to 120 euro, pół godzinna jazda to koszt 5,5 euro). Osoby zainteresowane tego typu wypożyczalnią, potrzebują zazwyczaj auta na krótki czas.
Wiele osób mieszkających w mieście nie potrzebuje samochodu na co dzień. Codzienne dojazdy do pracy komunikacją miejską lub rowerem są lepszym i tańszym rozwiązaniem od dojazdu autem a raczej codziennym zmaganiem się z korkami. Są jednak momenty kiedy auto naprawdę się przydaje. Większe zakupy, wyjazd poza miasto czy odebranie kogoś z lotniska. System łatwego wypożyczenia auta jest pewnego rodzaju konkurencją do taksówki, dającym jednak więcej swobody, co dla niektórych może być istotne.

Tego typu system może się sprawdzić w dużym, zatłoczonym mieście. Warunkiem jest jednak to, że część osób zrezygnuje z własnego samochodu na rzecz wypożyczonego. Motywujące są tutaj niższe koszty. Utrzymanie samochodu, którym się nawet rzadko jeździ, nie jest tanie. Ubezpieczenie, koszty przeglądów czy utrata wartości generują koszty. Poza tym samochód zabiera przestrzeń parkingową lub zajmuje miejsce na chodniku. Lepszym i tańszym rozwiązaniem może się okazać okazjonalne wypożyczanie.
Jeśli z wypożyczalni zaczną korzystać osoby, które nie posiadają samochodu i nie zamierzają go kupić, to może się okazać, że ruch w centrum miasta może wzrosnąć. W normalnej sytuacji po prostu by pojechali komunikacją miejską lub taksówką.

Większy sens tego rozwiązania będzie wtedy gdy skopiujemy system, który funkcjonuje w Paryżu. Autka miejskie są elektryczne i dzięki temu nie przyczyniają się do zwiększenia zanieczyszczenia powietrza w mieście. Sprawny system instalacji ładujących na terenie całego miasta ułatwia użytkowanie. Niestety na zastosowanie aut elektrycznych w Warszawie na razie się nie zanosi. Brak infrastruktury na dzień dzisiejszy uniemożliwia tego typu rozwiązanie. Szkoda, bo wtedy ten system miałby większy wpływ na jakość powietrza w mieście.